Resultatet 2022 för det sammanfattade omdömet 4,2 är det högsta någonsin i Blekinge.
Rankingen är baserat på enkäten som besvaras av kommunens företagare. Just nu, september 2022 ligger Sölvesborg på plats 48 på rankningen. Resultatet 2022 gav även information om att ur ett längre perspektiv så är Sölvesborg den 2:a bästa klättraren i Sverige! Positivt var också att företagare i Sölvesborg tycker att den information som näringslivskontoret ge till sina företagare är så pass bra att den landar på plats 8 för hela riket, ett smått fantastiskt resultat.
Detta fick oss att vilja titta lite närmare på näringslivskontoret i Sölvesborg, en liten organisation med totalt 4 medarbetare som märkbart trivs väldigt bra tillsammans och har skapat en stämning som saknar motstycke.
När man som journalist, företagare eller vad det kan vara besöker näringslivskontoret så möts man av en varm positiv känsla, en känsla att här är allt möjligt.
Just denna känsla bekräftas när man pratar med näringslivschef Stefan Olofsson, där han själv lyfter fram bemötande som en väldigt viktig faktor i deras arbete.
Han nämner också att intern dialog med andra avdelningar i kommunen är en framgångsfaktor, tillsammans med synlighet och kommunikation.
Tittar man på de sociala medier som administreras av näringslivskontoret så är de väldigt proffsigt skötta och uppdateras löpande utav Sara Dahlberg, en av medarbetarna på kontoret.
Att ha uppdaterade sociala medier är viktigt för oss, för att kunna berätta för Sölvesborgs företag om vad som är på gång samt kunna informera om saker som vi gör eller företag vi besöker flikar Stefan Olofsson in.
Sölvesborgs kommun är en relativt liten kommun med ca 17500 invånare, men har ca 2000 företag.
De största tillhör tillverkningsindustri samt livsmedelsproduktion.
I skrivande stund har Sölvesborgs kommun en för omständigheterna låg arbetslöshet på 6,1%
Sölvesborgs handel och krogliv mår bra, och där man under 2022 sett en stor förändring där nya krogetableringar tillkommit och där man ser att det unika utbudet i affärer tillsammans med krogar lockar besökare från andra kommuner än Sölvesborg, detta till stor glädje för Ann-Louise Bolin som arbetar med dessa frågor. Sölvesborg är den mysiga handelsstaden med det unika utbudet.
Med sina fina stränder så lockar Sölvesborg en stor mängd besökare under sommarperioden, en period som hela tiden sträcks ut och blir längre.
Sanna Persson arbetar med dessa frågor och bekräftar att fler och fler upptäcker Sölvesborg. Boendeanläggningarna vittnar om att man numera stannar längre i kommunen för att både upptäcka Sölvesborg och kringdestinationer, med andra ord används Sölvesborg som en mittpunkt.
Sweden Rock Festival, Hanö, Sölvesborgs golfbana, Sölvesborgsbron är några av de unika saker som erbjuds besökare, och där man under sommaren knöt ihop Sölvesborg med övriga Blekingekommuner via det kustnära lednätverket ARK 56. ARK56 är också ett incitament för att fler företag inom besöksnäringen har skapats.
Under V27 genomför man stadsfestivalen Killebom, en festival där budgeten sedan ett år tillbaka ligger på just näringslivskontoret. Detta är logiskt då många av Sölvesborgs företagare på något sätt är involverade i stadsfestivalen. Sara Dahlberg är spindel i nätet och organiserar och ser till att tillsammans med medarbetare från övriga avdelningar ser till att festivalen blir verklighet.
Framgångsfaktorer enligt Stefan Olofsson:
En-väg-in
Ett forum där företagare med en idé får träffa relevant personal från Sölvesborgs kommun, Sölvesborgs Energi, Miljöförbundet, Räddningstjänsten mfl. Målet är att företagaren i fråga ska få svar på sina frågor vid ett och samma tillfälle.
Kommunikation
Uppdaterade och snygga sociala medier ger information och skapar engagemang och nyfikenhet. Sölvesborgs näringslivskontor har verkligen lyckats med sociala medier och har en bra kommunikation ut till följare.
Dialog med politiker
Sölvesborgs näringslivskontor har en i princip daglig kontakt med styrande politiker och en avslappnad dialog. Politiker följer ofta med på företagsbesök.
Men framtiden då?
När vi frågar Stefan Olofsson om vad han anser att Sölvesborgs kommun måste arbeta med framöver så svarar han blixtsnabbt att kommunen måste arbeta med att anskaffa mark som vi både kan bygga bostäder på samt ytor för företagsverksamhet.
Sölvesborg växer och vi ser att både Sölvesborgshem och stadens mäklare har långa listor på människor som vill flytta hit och då måste vi kunna erbjuda dem bostäder. Samma sak med företagsmark.
Det är ju detta som är det roliga. Ju fler människor som flyttar in till Sölvesborg, ju mer skatteintäkter blir det för kommunens politiker att använda för att skapa möjligheter för kommunens invånare säger Stefan.
Vi måste även som näringslivskontor fortsätta vara lyhörda för företagens behov av support från vår sida och hjälpa dem att skapa möjligheter att utvecklas. Vi vet att vi bidragit till en attitydförändring, nu är det mer en HUR ska vi göra för att lösa utmaningen, inte att ” detta går nog inte”.
Tittar man sedan framåt och ser vilka bostadsområden som är på väg att bli verklighet så ser jag med tillförsikt framåt. Vi har ett par stora etableringar som kommer att invigas i slutet av 2022 som kommer att locka besökare till Sölvesborg. Så just nu ser det ljust ut, och det känns bra att kunna titta tillbaka och se hur bra Sölvesborgs företag klarade pandemiåren.
Mer orolig är Stefan för de skenade el- och drivmedelspriser som slår hårt för många företag.
Det är oroande och jag hoppas verkligen att man på riksnivå gör allt man kan för att stoppa denna galenskap.