Mån 25 sep / År 41 / Nr 3 2023

Svensk miljöhjälte sprider budskap världen över

Den svenska disktrasan har utvecklats till ett internationellt fenomen och det är mycket tack vare ett mindre screentryckeri i Sölvesborg. Teko Tryck var det första tryckeriet i världen som började erbjuda specialdesignade svenska disktrasor. Produkten har med åren blivit en storsäljare.

Teko Tryck har introducerat den svenska disktrasan världen över, berättar Johanna Olofsson, vd.

Den största efterfrågan på screentryckta disktrasor finns utanför Sverige, men Teko Tryck har inga planer på att flytta produktionen utomlands. Disktrasan är en svensk uppfinning från 1940-talet. Den tillverkas enbart av naturmaterial, nämligen bomull och cellulosa.

Idag finns det bara en svensk och en tysk tillverkare av den här typen av trasa. På den globala marknaden är svensktillverkat en egenskap som ofta utgör en betydande konkurrensfördel i sig. Teko Tryck fortsätter därför att investera i tryckeriet i Sölvesborg.

Det mest hållbara alternativet

Vad är det som gör en enkel produkt som en disktrasa så speciell?

En av de största fördelarna med disktrasan är att den är ett bra miljöval. Alternativen som används i många andra länder är trasor i mindre hållbara material, samt engångsservetter. De flesta är idag medvetna om att användandet av engångsartiklar bör minska.

Disktrasan kan tvättas flera gånger och dess långa livslängd gör den till en riktig vardagshjälte. Den är helt komposterbar, något som bland annat uppmärksammas i samband med debatten om plast i haven.

Bland Teko Trycks kunder finns många företag som anammar zero-waste i sin verksamhet.

För dessa företag är disktrasan en passande produkt att inkludera i sortimentet alternativt att ha som profilprodukt för att sprida sitt budskap.

Global spridning

I början av 1990-talet kom Teko Trycks grundare på idén om att trycka budskap och design på disktrasan. Eftersom det är en produkt som behövs i alla hem, samt i storkök, restauranger och överallt där det finns ett kök eller kanske bara ett fikarum, så är disktrasan en perfekt reklampelare. Med en trevlig design kan den även förgylla köksarbetet, ”your daily piece of art”.

– Vi på Teko Tryck har tillsammans med våra kunder introducerat den svenska disktrasan på nya marknader världen över. Idag har vi återkommande leveranser till bland annat Japan, Sydkorea, Storbritannien, USA, Kanada, Nya Zealand och Australien, berättar Johanna Olofsson, vd på Teko Tryck.

Fortsatt stor tillväxtpotential

Över 85 procent av produktionen från Teko Tryck går på export. Utvecklingen tyder på att den internationella försäljningen kommer att utvecklas ännu mer.

– De senaste årens ökning av efterfrågan visar på att den svenska disktrasan är omtyckt. Vi trycker allt med våra vattenbaserade färger och vi erbjuder även etikettering och paketering utifrån kundens önskemål. Utöver disktrasor så trycker vi även på handdukar, men i mindre omfattning. Vi ser en stor tillväxtpotential när det gäller kundspecifika tryck, speciellt på marknader där disktrasan ännu inte introducerats, säger Johanna Olofsson.

Teko Trycks produktion ökade med cirka 40 procent under pandemiåren 2020 och 2021, men än finns det mycket att göra då den svenska disktrasan fortfarande är relativt okänd på många marknader världen över.