Ons 22 maj / År 42 / Nr 1 2024

Familjeföretaget Rojan Food sprider matglädje från hela världen

Familjen Raundusi flyttade från norra Irak till Sverige under början av 1990-talet och hade då bland annat med sig en gedigen erfarenhet byggd på matglädje, entreprenörskap och inte minst stor kunskap om livsmedel. Det ville man sprida även i det nya hemlandet.

Rojan Foods vd Goran Raundusi tillhör andra generationen i familjeföretaget.

Familjeföretaget Rojan Food etablerades i Eskilstuna 1999 och har allt sedan starten byggt på en stark strävan efter att erbjuda kvalitetsprodukter som förgyller vardagen i köket.

Slog igenom med egen import

Verksamheten började i liten skala som lokal grossist i Eskilstuna med omnejd. Tidigt insåg man att om det ska vara möjligt att skapa lönsamhet baserat på nischprodukter så måste man sköta alla led från import till grossistförsäljning mot butikerna.

Det ledde till att Rojan Food började importera utländska matvaror själva. Den första containern kom från Thailand 2003. I samma veva började man även besöka olika matmässor runtom i världen för att hämta inspiration.

– Matvaror från Thailand och Kina är bland de mest eftertraktade från världens kök, så även i Sverige. Därför blev det stora genombrottet för oss en lansering av de mest använda produkterna från just de här köken, säger nuvarande vd Goran Raundusi, som tillhör andra generationen i familjeföretaget.

Stort sortiment

Goran började hjälpa till i familjens verksamhet redan under studietiden. Han lärde sig då snabbt vilka varor som eftertraktades mest. Med åren har sortimentet utvecklats och det senaste inslaget är ett bredare utbud av indiska och pakistanska varor, med mycket kryddblandningar och populära såser som exempel.

– Ju bredare sortiment vi har, desto mer attraktiva blir vi som grossist för butikerna. Vi har renodlat verksamheten och vänder oss enbart till butiker med sortimentet ”Världens mat”, vilket omfattar alla stora dagligvarukedjor i Sverige. Vi har ett stort sortiment från Thailand, Kina, Vietnam, Indien, Pakistan, Mellanöstern, Nordafrika samt södra Europa, som motsvarar de mest populära rätterna och varorna från varje land/region, berättar Goran.

Enbart livsmedel

Rojan Food har enbart kvalitativa livsmedel och saluför inga non-food artiklar. Det kommer inte heller att bli aktuellt inom den närmaste framtiden, enligt Goran. Han avslutar med:

– Vi har för avsikt att utveckla vår verksamhet hela tiden med ett bredare sortiment, men det gäller enbart inom livsmedel. Det är inom livsmedelsbranschen vi har våra rötter och det är också här vi har mest kunskap och kan göra skillnad.