Ons 24 jul / År 42 / Nr 3 2024

”Det är inte många som känner till hur mycket CGI de har i sina liv”

Om du handlade något i morse, åkte bil eller tog bussen, tog emot ett paket eller var i kontakt med din kommun, region eller någon myndighet kom du förmodligen i kontakt med CGI – utan att veta om det. Sofia Lindholm på CGI brukar kalla företaget för en av Sveriges bäst bevarade hemligheter trots de över 4000 medarbetarna och de 30 kontoren över hela landet, varav ett i Ö-vik. Och det är helt i sin ordning. Varje månad betalas det ut miljontals tjänstepensioner genom CGIs lösningar samtidigt som man hjälper företag och myndigheter utföra sitt arbete på ett säkert och effektivt sätt. Ett annat exempel som CGI nämner när man frågar efter referenser vi alla känner till är att de flesta svenskarna använt CGIs lösning för inloggning när man ska deklarera. Och i snart alla regioner används CGIs eFrikort, en lösning som gör att patienter slipper hålla reda på hur mycket de betalat för vård och kan slippa det stämpelkort som tidigare användes för detta. ”CGI har funnits sedan 1976 men vår historia här i Sverige sträcker sig ännu längre tillbaka till tiden då vi var WM Data som många känner till. Vi har tagit fram system och lösningar för många myndigheter, kommuner och regioner samt för de flesta större företagen i Sverige, men det vi utvecklar är sällan något som syns för allmänheten”, säger Sofia Lindholm, Vice President på CGI i Norr, från Gävle till Kiruna, men som även ansvarar för verksamheten inom den tillverkande industrin i Sverige. Olika kontor har ofta utvecklat olika specialiteter för att möta det lokala behovet. Verksamheten i Övik har främst fokus på processindustrin och levererar idag deras tjänster till hela Sverige. I och med att Sofia tag över verksamheten i Övik och har hon också rekryterat in en ny ledare, Teresia Edling Hultgren, för kontoret som kommer att driva tillväxten lokalt.

Sofia Lindholm på CGI brukar kalla företaget för en av Sveriges bäst bevarade hemligheter trots de över 4000 medarbetarna och de 30 kontoren över hela landet, varav ett i Ö-vik.

”Hos oss på CGI får man möjlighet att arbeta med projekt och utveckling som hjälper företag att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga, och den offentliga sektorn att kunna erbjuda bättre service till medborgarna. Men nog kan det kännas lite tråkigt ibland att vi är så okända för många vars liv vi underlättar varje dag”, säger Sofia Lindholm.

Enligt Sofia är det inte bara i Sverige som CGI framför allt verkar bakom kulisserna. CGIs lösningar finns på världens mest kända mediebolag, brittiska BBC, de används för att styra satelliter, underhålla stridsflygplan, hantera el-handeln, säkerställa skyddad kommunikation mellan myndigheter och mycket annat. Därför kan det enligt henne också bli lite spretigt.

”Samtidigt är vi ju väldigt kända inom vissa grupper, som att vi i år blev framröstade som Årets Karriärföretag för civilingenjörer. Globalt var vi också nyligen med på tidningen TIMEs lista över världens 500 bästa företag och på Forbes lista över världen främsta konsultföretag. Så helt okända är vi ju inte. Vi brukar också rankas i topp bland IT-företagen när studenter får välja”.

Och en styrka med CGI som Sofia anser vara tämligen unik för CGI handlar om två hörnstenar i CGIs filosofi, Client Proximity Model och Metro Market. Det betyder att CGI CGI bygger upp verksamhet där kunden finns. Därför har CGI kontor i till exempel Gävle, Borlänge, Sundsvall, Härösand, Umeå, Luleå, Kiruna, Skellefteå och många andra svenska städer. CGI finns på över 400 platser runt om i världen och har närmare 93 000 anställda.

Just nu arbetar CGI intensivt med att ta fram nya erbjudanden inom AI. Under snart 20 år har man skapat lösningar ute hos kunderna som bygger det som nog snart måste kallas ”traditionell AI”, det vill säga självlärande system som revolutionerat hur tillverkande industri, sjukvård och andra branscher arbetar. Men nu ligger fokus på den nya vågen av AI-lösningar som bygger på de så kallade Large Language Models (till exempel ChatGPT) som kommer att förändra hur vi interagerar med all teknik och alla lösningar omkring oss.

”Vi har pratat om AI under lång tid och har många exempel från de senaste 10 åren där vi använt AI-teknik för att hjälpa kunderna hantera utmaningar och möjligheter. På CGI har det, sedan företaget grundades, handlat om att använda ny spännande teknik på ett ansvarsfullt sätt. Därför arbetar vi efter konceptet Responsible use of AI där vi vill hjälpa kunderna att använda tekniken utan att hoppa i galen tunna och investera i teknik som senare visar sig vara osäker”.

Vilket får Sofia att knyta ihop säcken med CGI som den stora, dolda hemligheten i samhället:

”Vi hade säkert kunnat skapa mängder av intresse med spektakulära demonstrationer av smarta pratande katter och förslag på hur AI skulle kunna ersätta oss alla. Men det är inte CGI. Först och främst måste vi tänka på människorna och vilket samhälle vi bidrar till att skapa. Det handlar inte om marknadsföringsfluff och slogans om hur vi bryr oss om allt och alla – för att kunna sälja mer. På CGI avstår vi hellre från att göra lönsamma men tveksamma affärer för det är inbyggt i vårt DNA. Det är en av de främsta anledningarna till att jag valt CGI”.